Škoda 130 RS

Tento typ vyloženě sportovního vozu představila mladoboleslavská automobilka v roce 1975. Jako první byly postaveny vozy v provedení pro okruhové a vrchařské závodění. Do rallye byly stotřicítky nasazeny až o rok později. Škoda 130 RS byl ve své době nejlepším Československým sportovním automobilem. Po řadě úspěchů na soutěžích se rozhodlo vedení AZNP Mladá Boleslav zúčastnit se s těmito vozy i jedné z nejslavnějších automobilových soutěží světa, Rallye Monte Carlo 1977. “Stotřícítka” však vavříny nesbírala pouze na soutěžích. S vozem okruhové verze zvítězila posádka Horsák-Bobek v divizi l. na velké ceně města Brna cestovních automobilů 1977.
Technický popis:
Motor osvědčené škodovácké koncepce je:
Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV; umístěn je za zadní hnanou nápravou. Vrtání x zdvih: 0 75,5 x 72 mm, zdvihový objem 1289 cm3. Stupeň komprese 10.7. Největší výkon byl snížen na 85 kW (115 k) při 7000ot/ min. Největší točivý moment je 127,6 n.m (13 kp.m) při 4000ot/min. Blok válců je z lehké slitiny s vloženými litinovými válci. Hlava válců je litinová se čtyřmi sacími a čtyřmi výfukovými kanály. Třikrát uložený klikový hřídel je odvozen od typu Š 120 (zdvih 72 mm). Vačkový hřídel je poháněn řetězem.
Na speciálním sacím potrubí jsou upevněny dva dvojité horizontální karburátory Weber 45 DCOE se společnou ustalovací komorou nasávaného vzduchu. K této komoře vedou dvě rozměrné hadice od čističe vzduchu, umístěného na pravé straně v prostoru blatníku. Dopravu paliva obstarávají dvě elektrická čerpadla. Tlakové mazání se suchou skříní, plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje připomíná známé závodní vozy. Objemná nádrž na olej v levé zadní části motorového prostoru s postranním olejoznakem je doplněna dvěma čerpadly. Jedním je tlačen olej před redukční ventil pod stálým tlakem 450kpa při všech provozních podmínkách do mazací soustavy motoru, druhé čerpadlo vysává olej z plochého víka klikové skříně,
Uzavřená chladicí soustava má chladič vpředu bez větráku, s upraveným dvojčinným termostatem z vozu VAZ pro dokonalejší regulaci při vyšších provozních teplotách. Alternátor je zn. Bosch 12 V/750 W, spouštěč PAL – Magneton, akumulátor Akuma 12 V/35 Ah.

Pro lepší přenos výkonové charakteristiky motoru byla připravena pětistupňová převodovka u které se ale nepodařilo realizovat homologaci a tak byla používána plně synchronizovaná čtyřstupňová s několika variantami převodových stupňů včetně stálých převodů zadní nápravy.
Převodné ústrojí tvoří spolu s motorem kompaktní hnací jednotku. Jednokotoučová suchá kapalinou ovládaná spojka o průměru 190 mm s talířovou pružinou má obložení Ferrodo VG 96. Čtyřstupňová plně synchronizovaná převodovka s řadící pákou na středním tunelu; převodové stupně 3,083-1,9 -1,41 – 1,16 – Z 3,27 jsou u lIl. a IV. “pomalejší” než u převodovky Š 120 S Rallye, která posloužila za základ při vývoji. Stálý převod zadní nápravy je 4,44:1. Diferenciál se zvýšenou, předem stavitelnou svorností, vlastní škodovácké konstrukce. Hnací hřídele kol se stejnoběžnými klouby Löbro.
Podvozek je bezrámové konstrukce s nezávislým zavěšením kol. Na přední nápravnici z cestovních vozů škoda jsou zavěšena nová příčná ramena lichoběžníkové nápravy zvětšující rozchod o 100 mm. Odpružení vinutými pružinami, doplněné dvojčinnými teleskopickými tlumiči Koni. Příčný zkrutný stabilizátor. Zadní úhlová náprava je odpružena rovněž vinutými pružinami se souosými tlumiči Koni. Nová konstrukce zadní nápravy pro Š 130 RS umožňuje použití hnacích hřídelů se stejnoběžnými klouby a přesné seřízení geometrie zadních kol.
Provozní brzdy jsou kapalinové, dvouokruhové s posilovačem Girling a obložením Ferrodo, vpředu kotoučové, vzadu bubnové s omezovačem tlaku.
Řízeni šroubem a maticí s bezpečnostním teleskopickým hřídelem volantu.
Pro Rallye Monte Carlo bylo vybráno několik variant obutí na 13″ kolech. Rozměry resp. šířky použitých pneumatik se pohybovaly od 155×13″ (pro sníh) až do 215/60 x 13″ („mokré” Barum Racing OŘ 22). Ty byly montovány na tři druhy litých kol 13″ československé výroby o šířce ráfku 4 1/2, 5 1/2 a 7″, z nichž poslední jsou s děleným ráfkem.
Světlomety jsou halogenové, spínané soustavou relé.
Nezbytným doplňkem každého soutěžního vozu je ochranný kryt spodní části vozu. U škodovek zastává tuto funkci mohutná lyžina z hliíkového plechu ti. 5 mm sahající od spoileru až k zadní příčce karosérie za motorem, jen s malým přerušením ve střední části vozu, V přední části je tento kryt široký tak, že zakrývá vše až po ramena nápravy, dále se zužuje na šíři 500 mm a kryje mechanismus řazeni, převodovku i víko klikové skříně.
Rozměry a hmotnosti: Rozchod kol 1415/1368 mm, rozvor náprav 2400 mm, vnější rozěry 4255 x 1710 x 1340 mm; světlá výška 185 mm. Pohotovostní hmotnost 625 kg, vlastni hmotnost 753 kg.
Výkony vozů s 130 RS jsou samozřejmé závislé na variantě a na samotném určení, pro který podnik jsou určeny. Pro Rallye Monte Carlo stačila největší rychlost „jen” 145km/h, ale s jiným stupněm úprav jede „Stotřicítka” i 210km/h. Zrychlení: z 0 na 100km/h za 7,5 s (okruhová verze) a 8,5 s (soutěžní verze). Spotřeba paliva je závislá především na způsobu jízdy a jízdních podmínkách – pohybuje se v rozmezí 15 až 25l na 100 km.
Vozy se vyráběly v 1975 až 1981 a dosáhly mnoha úspěchů věžích doma i zahraničí. Tovární výroba dosáhla 38 kusů.
Článek byl převzat a upraven z materiálů FELICIA – COUPE KLUBU CZ a článku z časopisu MODELÁŘ 8/1977 (pro FELICIA-COUPE KLUB CZ – Ivo Loužecký, 2008)

Mohlo by se vám líbit...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Zavřít